Martin Chudý - Individuálny tréning pred zimnou prípravou + VIDEO!!!

Martin Chudý

Pred týždňom sme si predstavili na našom webe novú rubriku adresovanú nielen futbalovým brankárom a trénerom brankárov. Vďaka spolupráci s I Love Goalkeeping si dnes v prvom článku pohovoríme so slovenským profesionálnym brankárom Martinom Chudým, ktorý v súčasnosti háji farby českého prvoligistu FK Teplice. Miloslav Péter si s ním pohovoril najmä na tému individuálnej prípravy brankára pred zimným prípravným obdobím.

 

Martin Chudý - profilAký je tvoj vzťah k zimnej príprave?

Každá fáza sezóny je špecifická a tá zimná je v našich podmienkach pomerne dlhá a náročná. Nevýhodou je chladné počasie a tréning na umelej tráve, ktorá je často príliš tvrdá, čo pre nás brankárov nie je výhoda. Mnohí hráči neobľubujú zimnú prípravu a ani ja z nej nie som úplne nadšený. Avšak viem, že je nevyhnutná a pokiaľ hrám v strednej Európe, tak sa tomu musím prispôsobiť. Preto to už nejako neriešim a pracujem počas nej tvrdo na zlepšení svojej výkonnosti, aby som sa čo najlepšie pripravil na jarnú časť sezóny.

 

Akú úlohu zohráva u teba individuálna príprava pred začiatkom zimnej prípravy?

Pre mňa má veľký význam, pretože rád na sebe pracujem a leňošenie neobľubujem. Už pred Vianocami sa začínam pripravovať na zimnú prípravu a vždy si dávam do tela, aby som bol pripravený na jej začiatok.

 

Ako vyzerá tvoja individuálna príprava v medziobdobí (medzi koncom jesennej časti a začiatkom zimnej prípravy)?

Väčšinou si oddýchnem prvé dva týždne po skončení jesennej časti a potom začínam trénovať. Zameriavam sa na silu nôh, jadro tela, odrazovú silu a kondíciu. Zatiaľ sa mi to vždy osvedčilo. Cvičím s vlastnou hmotnosťou, behávam intervalové a vytrvalostné behy, skáčem na švihadle, s medicinbalom a vykonávam rôzne výpady a iné cvičenia na silu nôh.

Poznámka autora článku: Odporúčame pozrieť si video Martina Chudého pod článkom.

 

Kedy po skončení jesennej časti je vhodné začať s individuálnou prípravou?

Ako som spomenul, začínam asi po 2 týždňoch, ale môže to byť individuálne a netvrdím, že tak je to optimálne. 14 dní je pre mňa doba, kedy moje telo dôkladne zregenerovalo a ešte veľmi nestratilo zo sily a kondície. Po 3 alebo 4 týždňoch oddychu by sa mi už ťažšie dostávalo naspäť do formy.

 

Aká dlhá býva tréningová pauza v profesionálnom futbale v medziobdobí? (Po skončení jesennej časti po začiatok zimnej prípravy)

V našich podmienkach je to asi mesiac. Končí sa začiatkom decembra a začína sa začiatkom januára. Tento rok sme mali dovolenku od 9.12. do 3.1. Už som však zažil aj trénovanie do 17.12., keď neboli dobré výsledky. Sú však aj mužstvá, ktoré majú výsledky a aj tak trénujú dlhšie. Je to vždy na trénerovi. Osobne však nevidím problém v mesačnej dovolenke. Do začiatku jarnej časti je vždy dosť času na prípravu a nakoniec sme profesionáli, preto sa väčšina hráčov začína pripravovať už skôr. Buď na základe individuálnych tréningových plánov od trénerov, alebo podľa svojho plánu. 

 

Martin Chudý v brankárskej akcii v drese FK TepliceV akom veku je vhodné začať s individuálnou prípravou v medziobdobí?

Ťažká otázka, na ktorú som dlhé roky hľadal odpoveď aj u lekárov ako je Dr. Malovič, Baťalík a iní. Univerzálnu odpoveď vám však nemôže dať nikto, pretože je tam viacero faktorov, ktoré o tom rozhodujú. Nakoniec máloktorí hráči vydržia sedieť doma celý mesiac, aj keby mohli. Platí to pre dospelých, juniorov aj žiakov. Za tie roky som sa naučil, že niekedy je menej viac a telo potrebuje aj oddych. Osobne zastávam názor, že špecializované individuálne prípravy sú vhodné až pre dospelých športovcov. Deti a mladší futbalisti nič nestratia, ak sa budú riadiť len svojimi pocitmi a budú športovať z radosti a nie kvôli výsledkom.  

 

V čom sa podľa teba najviac líši zimná príprava brankárov a hráčov v poli?

Brankári sa potrebujú zamerať viac na výbušnosť, obratnosť, silu a odrazovú silu. Hráči v poli potrebujú viac pracovať s loptou na nohe a budovať kondíciu. Každý post je špecifický a profesionálni hráči sa časom naučia, čo potrebujú a čo im vyhovuje. Preto si väčšina hráčov pridáva po tréningu to, čo potrebuje. V skratke je to asi o tom, že hráči majú vo väčšine mužstiev aj nejaké behy, zatiaľ čo brankári majú vtedy brankárske tréningy.

 

Ďakujeme za rozhovor a video pre návštevníkov našej stránky. Prajeme veľa zdravia a čo najviac odchytaných víťazných zápasov.

 


foto: archív Martina Chudého

 

Musíte tiež vidieť: 

SAQ Program - Dynamická rozcvička SAQ

Bill Beswick - Praktické príklady k téme "Buď bojovníkom, nie obeťou"

English Soccer School - Stuart Pearce: Bránenie od útoku

 

SAQ FutbalSústreďme sa na futbal

Doplnkové informácie

Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.